Lautsprecher von ALTEC Lansing, also nicht von J.B. Lansing
Irgendwo hatte ich auch die Unterlagen, wie oder ob überhaupt die Firmen Altec Lansing (1515 S. Manchester Avenue, Anaheim, Calif. 92803) und James B. Lansing mal zusammen gehört hätten oder hatten. Hier steht etwas über deren Historie.
Beide Firmen bauten (bzw. bauen) eigene Lautsprecher- sowie eigene Chassis und mit diesen Chassis bestücken sie große Beschallungsanlagen für Theater, Bühne, Kinos usw. und riesige Bühnenlautsprecher für Livekonzerte, sehr ähnlich auch zu Electro Voice und Cervin Vega und anderen.
Irgendwann tauchten die alle 4 (es waren noch viel mehr Firmen aus der Beschallungsbranche) auch in der Consumer- Hifi-Scene auf und versuchten, uns diese Riesen-Boxen mit den dicken großen Hörnern "schmackhaft" zu machen.
Doch keiner dieser Boliden konnte einem echten Klipsch-Horn qualitativ das Wasser reichen. Sie waren und gingen alle sehr laut, doch das war nie unser Hifi-Kriterium.
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1974 bewirbt ALTEC seine Produkte (in den USA) so :
This is an official Altec studio monitor loudspeaker - the 9846-8A. It's designed to do just one job. Deliver the purest, most accurate possible definition of every detail of every sound. A precision device whose worth is judged not by how good it looks, but by how well it tells the truth.
In a recording studio, truth is a must. Every professional recording engineer knows that the quality of his final product is greatly dependent on the quality of the tools he uses to produce and evaluate it. His mikes, boards, amps must deliver clean, uncolored signal to the monitor loudspeaker. And the monitor loudspeaker must reproduce it without altering the truth it was told.
Altec knows it takes a special kind of craftsmanship to build a fine studio monitor, and builds them accordingly. Take studio monitor performance and wrap it in select oiled walnut. Then add a sculptured acoustic foam grille for just the right touch of elegance.
What you've got is the Altec 846B Valencia speaker system. No unnatural humps or dips built into the response for "the home listener." It's just the pure dynamic reproduction that recording engineers count on for critical audio evaluations.
We know that the Valencia won't meet everyone's listening and living requirements. But it is a speaker for those who have the space, budget and ultra-critical ear that demands the kind of powerfully accurate performance that's made Altec monitors the professionals'overwhelming choice for more than 30 years.
Officially, they're the Altec 887A Capri and 891A Bookshelf. But most people call them "Mini-Monitors." That's because their performance characteristics are amazingly similar to our actual studio systems. The same clarity and definition. The same flat frequency response. The same crisp transient response. Just lower acoustic output, bookshelf dimensions, rich styling, and - most important - prices anyone can live with.
Why buy them?
Because Altec Mini-Monitors let you hear music the way it was first heard in the recording studio-truthfully real. And if anyone should know about monitors, it's us.
Altec has almost as many loudspeaker installations in U.S. studios as all other brands combined. And we can prove it.
Here's the latest U.S. studio data published in Billboard Magazine's 1974 International Directory of Recording Studios.
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- ALTEC - 522
- JBL - 339
- EV - 82
- KLH - 39
- AR - 34
- TANNOY - 24
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Throughout the world, more musical decisions are made on Altec monitors than any other brand. Recording professionals listen to music to earn a living.
If they choose Altec, do they know something you don't?
Solche martialischen Sprüche waren oft nach nur wenigen Monaten überholt.
Ab etwa 1974 bis 1980 drehte sich der Boxen-Markt mehrfach um 180 Grad. Und viele der kleineren Hersteller kamen ins Schwitzen, weil die Umsätze einbrachen. Außerdem waren die (audiophilen) Geschmäcker der Europäer, insbesondere der Deutschen und der Amerikaner sehr unterschiedlich. Die meisten Hornlautsprecher aus den USA gingen fast nur laut, manche waren extrem effizient und sehr laut. Doch bei uns bei der High-Fidelity war "laut" zwar toll, aber "gut" war besser. Auf der Bühne und in den Diskotheken war es genau anders herum. Hier war erst mal laut angesagt, dann kam der Rest.
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